Jönnek a biogázos Volvó kamionok

A svéd kamiongyártó partnere a világ egyik legnagyobb üzemanyag-forgalmazója, a Shell lesz. A Shell elsősorban az LNG-vel kapcsolatos tapasztalatait, továbbá infrastrukturális beruházásokat, a Volvo Trucks pedig ilyen irányú műszaki fejlesztéseit teszi hozzá az együttműködéshez.

A két mamutvállalat közös munkája várhatóan az USA és a közép-európai országok piacaira fog koncentrálódni. A megállapodás azonban nem kizárólagos, így mindkét cég folytathat más szereplőkkel is ilyen irányú párbeszédet, vagy kezdeményezhet hasonló együttműködést.

A földgázt jelenleg sűrített formában (CNG) alkalmazzák városi buszokban és haszonjárművekben. Azonban nagy távolságok megtételéhez a járműveknek nagyobb mennyiségű üzemanyagot kell tudniuk magukkal vinni a tartályaikban. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a motor alkalmas LNG-vel való üzemelésre, mivel a gáznak cseppfolyós halmazállapotban kisebb a térfogata.

A vezess.hu cikkéből kiderül, a Volvo Trucks első ízben az FM nyerges-vontatóhoz fejlesztette ki a metán-dízel technológiás motorját, mely elsődleges üzemanyagként cseppfolyós gáz üzemanyagot használ. Az ilyen erőforrással szerelt 40-60 tonna össztömegű kamionok hatótávolsága gázüzemben körülbelül 1000 kilométer lehet.

A motor teljesítménye 460 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 2300 newtonméter. Működési elve, hogy gázolajat használ az LNG meggyújtásához, optimális esetben a két üzemanyag aránya 75:25 százalék lehet a cseppfolyósított gáz javára.

Az FM LNG-vel üzemeltethető változatát Svédországban, Norvégiában, Belgiumban, Spanyolországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban már forgalmazzák, míg Olaszországban és Franciaországban jelenleg folyik a piaci bevezetése.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.