Jobban megéri földgázzal autózni?

Kipróbáltuk a Volkswagen Golf TGI-t, aminek a neve nem sufnituningos GTI-re, hanem gyári átalakítású földgázüzemre utal.

Ezer kilométer feletti hatótávolsággal, alacsony fogyasztással és tiszta kipufogógázokkal kalkulálhat, aki ilyen autót vesz, de hátrányokból is van egy pár, mint például a nálunk még finoman szólva hiányos CNG-infrastruktúra vagy a magas vételár. A Golf palettája hemzseg a hárombetűs rövidítésektől: a legelterjedtebb TSI a benzines turbómotort, a TDI pedig a turbódízelt jelenti, de van még GTE (konnektoros hibrid), GTD (erős dízel), GTI (erős benzines), és újabban már TGI is, ami a földgázüzemet jelenti.
A sűrített földgáz (CNG) ugyanaz a gáz, amivel a lakásokat fűtjük, csak kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítve. Oktánszáma magasabb, mint a benziné, és 90 százalékban metánból áll, ami azért fontos, mert a benzines és dízelautókénál, sőt, még az LPG-üzeműeknél is jelentősen tisztábban üzemel az az autó, amibe ezt tankolják.
Rákkeltő szilárdrészecske-kibocsátás alig mérhető ezeknél, a szmog fejlődésért elsősorban felelős nitrogén-oxidok kibocsátása pedig akár a négyötödével, a globális felmelegedést okozó szén-dioxidé mintegy negyedével csökken.
Nem csoda, hogy Nyugaton sokan a földgázban látják a középtávú megoldást a hidrogén- és villanyautók elterjedéséig. Európában az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a CNG-kutak száma (csak Németországban több mint 900 áll rendelkezdésre), de nálunk borúsabb a kép:  öt év alatt mindössze nyolc közforgalmú földgázkút létesült, de ezekből a győri töltőállomás nemrég be is zárt.

Azóta egy kút sincs Nyugat-Magyarországon, így annak, aki itt akar CNG-zni, bizony át kell mennie Ausztriába. Ez azonban nem akkora baj, mert a szomszédunknál sok kút van, 15 százalékkal olcsóbb a gáz, és állítólag a fűtőértéke is jobb. A CNG-helyzet azért itthon sem reménytelen, főleg a tömegközlekedésben kezd terjedni a tiszta üzemanyag,
pedig a jövedéki adója 2015 elején ugrásszerűen nőtt meg 0-ról 28 százalékra. Így már a benzin szintjén van a gáz átlagára, egy kilóért 345 forintot kell fizetni.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.