Íme az új Smart

Az elektromos közlekedés adottságai jelenleg jobban kedveznek a haszonjárműveknek, mint a személyautóknak. A húzóágazatból a Smart sem maradhatott ki – viszont nem is holmi hétköznapi kisteherautót épített…

Pickupból kétféle létezik: a dolgos-hasznos, amelyik minimális ráfordítással, célirányosan és állhatatosan végzi a dolgát, valamint a kivagyi-trendi, amely soha egy szem sódert, egyetlen öl tűzifát nem látott még, viszont fennen hirdeti tulajdonosának a magáról és a külvilágról alkotott véleményét. Hogy melyik példány melyik kategóriába sorolható, nem a típuson, hanem a sofőrön múlik. A Smart szerint azonban van egy harmadik, járható út is: For-Us tanulmányuk szerethető, környezetkímélő, divatos, aranyos, mégis városbarát – mégpedig egyszerre több módon is.
Hogy a lényeget el ne feledjük: mint minden, magára valamit is adó XXI. századi tanulmány, a Smart For-Us (a név hevenyészett fordításban annyit tesz: Nekünk való) is elektromos hajtást kapott. A már világszerte sikeresen futó Smart EV hajtáslánca feljavított formában került a plató alá: 130 Nm nyomatékával és 55 kW (74 LE) teljesítményével akár 120 km/órával is képes száguldani a jármű. A 17,6 kWh kapacitású Li-Ion akkucsomag nyolc óra alatt tölthető fel. Hogy ennyiből mekkora távolságot tehetünk meg, arról nem számol be az ismertető – de korántsem hanyagságból.
A kétszemélyes fülkéjében nagy testvéreivel rokonságot mutató mini-pickup motorosan hátra tolható platóján ugyanis pontosan elfér két darab Smart E-bike – azaz a márka villanymotoros segédhajtású biciklije. De más is van itt, például egy csatlakozó aljzat, amelyen keresztül az autó akkumulátorára csatlakoztathatjuk a 2012 tavaszától sorozatgyártásba kerülő kerékpárokat.

Smart

Ez első hallásra fából vaskarikának tűnhet – mivel a Smartnak nincs belső égésű motorja, menet közben nem képes pótolni a kerékpároknak átadott energiát. Csakhogy egyrészt utóbbiak mindössze 250 wattos segédmotorja pirinyó akkumulátort, az pedig minimális töltést igényel, másrészt viszont a bringák minden eddig ismert hatótávolság-növelőnél hatékonyabban és egészségesebben biztosítják az utasok hazajutását, amennyiben a Smart akkumulátora lemerülne: elég kerékpárra pattanniuk, és már indulhatnak is tovább – a négy fokozatban állítható elektromos rásegítés akár 100 kilométeren keresztül könnyíti meg a pedálozást. Ha pickupként soha nem is kerül forgalomba a Smart For-Us, a tanulmány lapos farát képzeletben tetővé kanyarítva gyanúsan autószerű sziluettet és méreteket kapunk. Az alapmodellnél csaknem egy méterrel hosszabb, 355 centiméteres jármű 2480 mm-es (+613 mm), hátsó üléssor beépítését is lehetővé tevő tengelytávot kapott, az 50 mm-rel megnövelt nyomtáv egy potenciális karosszéria-szélesítés előfutára lehet. Egyelőre persze szó sincs arról, hogy a Smart visszatérne a négyajtósok műfajához, de spekulálni azért szabad. Csak abban érdemes bíznunk, hogy az 5 centiméterrel megnövelt hasmagassággal nincsenek távlati tervei a gyárnak: a világnak ugyanis aligha van szüksége még egy SUV-ra, legyen az bármilyen kedves és szerény.

smart

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.