Így fejlődött a tömegközlekedés

Kétségtelen, hogy a közlekedés fejlődése alapvető változásokat hozott, jót és rosszat egyaránt.

Az utasszállító repülők és az azonnali digitális kommunikáció korában könnyű elfelejteni, hogy a távolságok még akár 100 éve is egészen mást jelentettek az utazók számára. Az 1800-as években például pár száz kilométer megtétele egy több napos vonatutat jelentett, az egyik óceántól a másikig eljutni pedig hetekbe tellett (arról nem is beszélve, hogy az első telepeseknek több generációja felnőtt, mire elérték a nyugati partot). A korabeli térképeken látszik csak igazán, hogy mennyit és milyen gyorsan fejlődött a közlekedés az elmúlt 200 év során. Az első kép egy 1932-es történelmi atlaszból származik, és jól szemlélteti, hogy egy nap alatt szinte el sem hagyhattuk 1800-ban New York városát. A középen elhelyezkedő államok elérése pedig másfél hónapba is telhetett. A második képen látható 1830-as állapotok már komoly előrelépést mutattak, az utazási idő a távoli államokba a felére csökkent. 1857-re már az egész keleti part relatíve gyorsan beutazható volt, ahová 50 éve 6 hétig tartott elérni, az addigra már 6 nap alatt elérhető volt (manapság ez a távolság úgy tart 6 óráig, ha közben még törlik is a járatunkat). A legnagyobb változás azonban az 1930-as térképen látható. A modern technológiának köszönhetően a távolságok töredékükre csökkentek. 2 nap alatt keresztben átszelhetjük az Egyesült Államokat vasúttal. A családoknak és vállalatoknak is óriási különbséget jelentett, hogy nem telt 2 hónapba, hogy elérjenek New Yorkból Los Angelesbe.

1800

1830

1857

1930

Ajánlott tartalom

Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás

Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.