Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / Hidrogén, üzemanyagcella / Honda FCX Clarity hidrogénautó
Tudj meg többet: Hidrogén, üzemanyagcella

Honda FCX Clarity hidrogénautó

Úgy tűnik, hogy a Honda FCX Clarity hidrogénautó hamarosan az egész háztartás áramszükségletét képes lesz előállítani, miközben a garázsban parkol. Sőt nem is egyét, hanem kettőét.

A Honda új fejlesztése nyomán hamarosan lehetőség nyílhat arra, hogy teljesen függetlenítsük háztartásunkat a közművektől. A japán vállalat az ígéri, hogy 2012. március 31-re elektromos aljzattal szereli fel üzemanyagcellás autóját, az FCX Clarity modellt. Ez valamivel komolyabb lesz, mint a már ismert 12 voltos szivargyújtó, sőt még csak nem is a néhány gyártó kínálatában megtalálható, 220 voltos kimenetre kell gondolni: a fejlesztők legalább 10 kilowatt teljesítményű tápról beszélnek, ami a számítások szerint két átlagos háztartás teljes körű kiszolgálására elegendő. Ez persze még csak technológia; a piaci hasznosítás lehetőségei és feltételei nem ismertek, de elképzelhető, hogy a jövő lakáshirdetéseiben azzal csalogatják majd a vevőjelölteket: a szomszéd FCX-szel jár. Egyébként az ötlet, hogy az autót áramforrásként használjuk, nem új keletű. A hálózatról tölthető hibrid autók gyártói is előszeretettel hozakodnak elő a kétirányú energiacsere gondolatával: a nagy kapacitású akkumulátorokban maradhat ugyanis annyi töltés a nap végén, hogy azt érdemes visszatáplálni a közösségi hálózatba, amivel elvileg még egy kis pénzt is kereshet a tulajdonos. A Honda azonban más úton jár: az üzemanyagcellás FCX Clarity álló helyzetben is képes áramot termelni, így tényleg komolyan számításba jöhet önálló áramforrásként.

Honda FCX Clarity
Az FCX története nagyjából tíz évvel ezelőtt kezdődött, amikor a japán autógyártó megépítette sorban harmadik, üzemanyagcellás tanulmányautóját. A korábbi próbálkozásokkal ellentétben ez gyorsan és egyszerűen elindítható, autószerűen vezethető jármű volt, amely a fedélzetén tárolt hidrogénből állította elő a hajtáshoz szükséges elektromos áramot. Azt már ekkor lehetett tudni, hogy a technológia elterjedésének egyetlen, de súlyos akadálya a hidrogéntöltő hálózat teljes hiánya, ezért a Honda az autóval párhuzamosan elkezdett dogozni egy olyan, akár magánházaknál telepíthető berendezésen, amely fejlett napelemek segítségével termelte meg a hidrogéngáz előállításához szükséges áramot. Azt ezt követő évek során mindkét termék gyors ütemben nőtte ki gyerekcipőjét. 2005-ben a világ első magánvásárlója is átvehette hidrogén üzemű autóját, egy évre rá pedig bemutatkozott az az FCX Clarity, amely ma már Dél-Kaliforniában és Japánban különösebb megkötések nélkül lízingelhető jármű. Az FCX Clarity ráadásul saját hírességgel is büszkélkedhet: Jamie Lee Curtis két és fél évvel ezelőtt váltott üzemanyagcellás technológiára.

Ajánlott tartalom

Vajon hány darab elektromos töltőállomás van Magyarországon?

Közel 500 darab engedélyköteles elektromos töltőállomást helyeztek üzembe Magyarországon 2019 áprilisáig, a töltőállomásokhoz tartozó kútfejek száma pedig meghaladja a 800-at.