Hibridinváziót ígérnek az autógyártók

Villanyautók és hibridek ­özönét ígérik a gyártók. Nemcsak konnektorról tölthető változat készül, de olyan is, amely hidrogénnel táplált tüzelőanyag-cellából maga termeli az áramot. Ezzel a megoldással a jármű hatótávolsága lényegesen nagyobb a jelenlegi villanyautóknál – igaz, drágább is lesz.

A hangzatos bevezető ellenére sem kell búcsúzni a hagyományos belső égésű motoroktól, melyek egyre kisebbek és takarékosabbak, és közben egyre erősebbek. De nem csak ezért dominálnak továbbra is annak ellenére, hogy egyre többen értékelik a zöldtechnológiákat, ám a környezetbarát elhivatottság még kevés a vásárláshoz: egy villanyautó kétszer annyiba kerül, mint egy azonos méretű és minőségű benzines modell ugyanattól a márkától. A hidrogénből áramot termelő változatok pedig még ennél is drágábbak. Az idei évre tervezett kilencvenmillió új autóból legfeljebb egymillió lesz elektromos hajtású és hibrid.

Az alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érdekében komoly diétába kezdtek a gyártók: acél helyett egyre több alkatrész és karosszériaelem készül alumíniumból, karbonból: a receptet mindegyik gyártó ismeri, ám alkalmazása már költséges, emiatt leginkább csak drágább luxusmodellek és sportkocsik készülnek könnyebb anyagokból.

A tömegmodelleknél nagy szilárdságú acélok beépítésével próbálnak kompromisszumra jutni a biztonság, a tartósság, a költség és a tömegelosztás területén, az optimális megoldás azonban nem mindig ideális, de a költség nagy úr. Már ahol számít, mert a felsőbb szegmensekben igazi csodagépek kerülnek piacra. Az év sztárja a Lexus CL500-as Coupé, közel ötszáz lóerős V8-as szívómotorjának teljesítménye tízfokozatú robotizált sebességváltón át jut a hátsó kerekekhez, vagyis a legdivatosabb ruhába öltöztetett és igazi élményautó.

Hibridinváziót indít a Hyundai, és az Ioniq műszaki alapjára villanyautót is készít. A negyven autómárka 160 újdonságát tartalmazó listán egyre több a sportos terepjáró és a több kategóriát keverő crossover, mert a vevők egyre inkább ezeket a modelleket választják. Az SUV-ok egyfajta svájcibicska-érzést ígérnek, vagyis hogy mindenre jók, tehát sportosak, kicsit kupés, kicsit kombi fazonúak, de tágasak, és úgy néznek ki, mint a komoly terepjárók, miközben legtöbbjük soha nem tér le a kiépített útról. Jobb is, mert ahogy a svájci bicskák, ezek sem célszerszámok, viszont jobb híján megfelelnek a vevői igényeknek, már ami a megjelenést illeti. A tendenciát jelzi az idén bemutatkozó cseh modell: a ­Kodiak ­szinte dzsipes fazonú, miközben a hétszemélyes crossover arcán az amerikai modellről ismert hűtőrács köszön vissza Skoda-stílusban.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.