Hatalmas javulás küszöbén a Tesla önvezető rendszere

Az Európai Elektromobilitási Szövetség (AVERE) hatásos munkájának köszönhetően enyhíthet az EU az önvezető rendszerekkel kapcsolatban.

A kontinensünkön jelenleg az ENSZ szabályai vonatkoznak a gyártók vezetéstámogató rendszereire, amelyek egyértelműen szigorúbbak, mint az Egyesült Államokban hatályosak, írta a teslasok.hu. Emiatt az európai Tesla-tulajdonosok nem élvezhetik az Autopilotot teljes pompájában, úgy, ahogyan azt az USA-ban tehetnék. Az AVERE a logikus gondolkozás jegyében benyújtott egy kérvényt az EU döntéshozóinak, amelyben a szigorítások enyhítését kérik. Többek között azt szeretnék, ha a vezetéstámogató rendszerek élesebb kanyarokat vehetnének, több idejük lenne egy-egy sávváltásra és önmagában engedélyeznék az önvezetést enyhébb, lassú forgalom mellett. A Szövetség részben azért is igyekszik változtatni a szigorú előírásokon, mert véleményük – és a rendszerek használói véleménye szerint – ezek nem, hogy a biztonságot szolgálják, de képesek veszélyes helyzetbe hozni az önvezető autó sofőrjét. Az előírás szerint ugyanis például a Tesla Autopilot önvezető módjának öt másodpercen belül kell megvalósítania egy sávváltást, miután a sofőr elindította a folyamatot. A probléma viszont, hogy ha ez például a forgalom miatt nem sikerül, az autó megszakítja a sávváltást, akkor is, ha az már éppen folyamatban van. Erre azt a megoldást látja az AVERE, hogy megnégyszereznék a sávváltásra megadott maximális időkorlátot, vagyis öt helyett húsz másodpercet hagynának az Autopilotnak.

Fontosnak tartják azt is, hogy az EU az eddiginél szűkebb kanyarok követését is megengedje a rendszereknek. A jelenlegi előírással ugyanis az a probléma, hogy az autók egy szűkebb kanyarhoz érve egyszerűen kioldják az önvezető funkciót, ami veszélyes helyzetet eredményezhet, annak ellenére is, hogy a sofőrnek minden esetben figyelnie kell a mai rendszerek működését, és készen kell állniuk a beavatkozásra. Kitértek továbbá a Smart Summon funkció engedélyezésére is.

A Teslák az Egyesült Államokban ezzel az extrával ugyanis már képesek maguktól közlekedni a parkolókban, és önvezető módban, sofőr nélkül előállni a tulajdonosoknak, ha azok a mobiltelefonos alkalmazásukon keresztül hívják azokat. Az EU szabályai miatt az amerikai autógyártó egyelőre nem tudta engedélyezni ugyanezt a kontinensünkön, így az AVERE ezt is szeretné elérni a szabályok enyhítésével. Legutóbbi bizonyára nem kerül egy az egyben engedélyezésre egyik napról a másikra, hiszen az EU egyik képviselője a funkcióval kapcsolatban elmondta, hogy először alapos tesztek alá kell vetniük a Smart Summont és a hozzá hasonló rendszereket, mielőtt azokat az „utcára engedik”. Mindenesetre, ha az AVERE benyújtott kérvénye sikerrel jár, számíthatunk rá, hogy az Autopilot egyre több funkciója válik elérhetővé az itteni Tesla-tulajdonosok számára is.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.