Kezdőlap / Rovatok / Energiagazdálkodás / Felszállt a világ első napelemes repülőgépe

Felszállt a világ első napelemes repülőgépe

Felszállt a kaliforniai San Franciscóból a világ első, kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe, a svájci Solar Impulse, hogy nyugatról kelet felé tartva a világon elsőként a Nap energiáján kívül semmi mást nem használva szelje át az észak-amerikai kontinenst.

A jumbóéval azonos szárnyfesztávolságú, de mindössze egy kisautó súlyával egyenlő együléses légi jármű csütörtök hajnalban, napfelkeltekor emelkedett a magasba a vegyes, polgári és katonai használatú Moffett Field repülőtérről, fedélzetén Bertrand Piccard svájci pilótával, aki a projekt társalapítójával, egy másik svájci pilótával, André Boschberggel fogja váltani egymást a várhatóan több hétig, akár két hónapig is eltartó út során.

A napelemes repülőgép technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de 70 kilométeres átlagos sebességgel több napra lenne szüksége, és mivel csak egy pilóta vezetheti, biztonsági okokból öt szakaszban teszi meg az utat. Első állomására, az arizonai Phoenixba 15-20 óra után, várhatóan helyi idő szerint szombaton kora hajnalban érkezik meg.
Transzamerikai útja során a Solar Impulse a tervek szerint leszáll Dallasban, St. Louisban és a fővárosban, Washington D.C.-ben is, mielőtt megérkezne végcéljára, a New York-i John F. Kennedy repülőtérre. A repülőgép és az őt kísérő szakemberek minden állomáshelyen 7-10 napot töltenek, hogy a helyi nagyközönség, különösképpen a diákság, alaposan megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival.
A Schindler svájci liftgyár mérnöki, és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse valójában csak a kísérleti példánya egy másik, jobb napelemes repülőgépnek, amellyel a projekt alapítói, Bertrand Piccard és André Boschberg svájci pilóták 2015-ben az egész Földet körbe akarják repülni. A napenergián kívül semmilyen más energiaforrást nem használó légi jármű elsőként 2009-ben emelkedett a magasba, 2010-ben tett meg első ízben megszakítás nélkül egy 26 órás utat, bizonyítva, hogy képes elég energiát gyűjteni az éjszakai repüléshez is, 2011-ben Belgium és Franciaország között megtette az első nemzetközi utat, tavaly pedig első transzkontinentális útját úgy, hogy Madridból a marokkói Rabatba repült. Az egyre hosszabb napelemes repülések célja, hogy szerte a világban támogatókat gyűjtsenek a környezetkímélő energiaforrásoknak, így a napenergiának. A projektet szponzoráló ipari üzemek önmaguk reklámozása mellett új anyagokat és technológiákat is kipróbálnak az utakkal.

Ajánlott tartalom

Melyik tech cég veszi a legtöbb megújuló energiát?

Szakmai berkekben aligha meglepő a válasz: a techóriások képezik legnagyobb vásárlóerőt.