Alternatív energia logó
csatlakozzFacebook Twitter napenergia szelenergia vizenergia hidrogen geotermikus-energia bioenergia
Bemutatkozás
Technológiák
epuletek energiagazdalkodas zold-auto zoldinfo elektromos-ketkereku zold-informatika haztartasi-eszkozok szorakoztatoelektronika telekommunikacio Rovatok zoldtrendEsemények

palyazatok-felhivasok

hirdetés

Tudj meg többet: Szelektív hulladék

Rovatok » Zöldinfó » Szelektív hulladék

Évente ötvenezer tonna gumihulladék keletkezik Magyarországon

Megjelenés: 2016.03.05., 18:24   Utolsó módosítás: 2016.03.05., 18:24

Hogy a közlekedés komolyan terheli a környezetet, az mára egyértelmű, de az kevésbé ismert tény, hogy mi történik a rengeteg gumihulladékkal. Pedig csak Magyarországon évente ötvenezer tonna személyautó-, teherautó- és motorgumi kerül a szemétbe.

A gumi hasznos anyag, amit anyagában, vagy energetikai úton fel kell dolgozni. Az anyagában történő hasznosítás leggyakoribb módja, amikor a gumit őrlik, szétválogatják az egyéb komponensektől, és ezt az őrleményt adalékokkal felhasználva, különféle gumielemeket gyártanak belőle - magyarázta Farkas Hilda, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője az M1 – Kék bolygó című műsorában.

A hulladék olyan sok, hogy jelenleg csak a töredékét képes hasznosítani az ipar. Olajos Péter, a Körforgásos Gazdaságért Alapítvány elnökségi tagja szerint az anyagában hasznosítás, még a fejlett nyugat-európai technológiák mellett is maximum húsz százalékban érhető el, a további nyolcvan százalék hulladékáramát másképpen kell felhasználni, mert nincs piaca ezeknek az újra feldolgozott termékeknek.

Erre a problémára az úgynevezett hőbontásos technológiai eljárással kínált megoldást egy magyar cég. Az ötlet Dunaszerdahelyről származik. Farkas László, a cég ügyvezetője kifejtette, a hőlebontás folyamata az üzem fő feldolgozó részlegében történik. A csarnok nyolc modulból áll, jelenleg öt működik benne.

A gumihulladék - a hasonló technológiákhoz képest - nagyobb darabokban jut ide. Ebben az oxigén nélküli közegben a hevítés során alkotóelemeikre esnek szét a gumiabroncsok. A szakember szavai szerint kétszázötven fokos hőmérséklettel kezdődik a folyamat, ami a végére eléri a hatszázötven fokot. Vagyis ellenáramú a hő és az anyag mozgása, ezalatt az idő alatt a gumiabroncs-darálékból elpárolognak a gázok és a folyadékok - magyarázta.

A folyamat során keletkező gázok - tisztítás és kéntelenítés után - az üzem energiaellátását biztosítják. Emellett még olaj, szén és acél keletkezik, amelyek másodnyersanyagként értékesíthetők. A környezetvédelmi és a fenntarthatósági szempontból ismert nemzetközi tanúsító szervezet, az ISCC már jóváhagyta a technológia tanúsítványát.

A dunaszerdahelyi üzem mintájára Százhalombattán is épült volna gumihulladék-feldolgozó, ám a helyiek tiltakozása miatt erre nem kerül sor. A projekt előkészítési munkálatai viszont nem álltak le, mert több önkormányzat jelezte, hogy szívesen fogadná az üzemet - hangzott el a műsorban.

A tervek szerint a magyarországi beruházás mintaüzemként is szolgálhatna a jövőben, de hogy pontosan hol épül majd fel, arról még nem döntött a beruházó. Előbb megvárja a Magyar Tudományos Akadémia hivatalos megerősítését, hogy a technológia megfelel a környezetvédelmi előírásoknak.


CÍMKÉK:
 

Hozzászólok a cikkhez

Hozzászólás beküldéséhez be kell jelentkezni.

Nincs még hozzászólás.


2016. július 25. hétfő
   
Keresés az oldalon:
ok
Videók
Cégadatbázis
Álláskereső
Kínál
Keres
Álláshirdetés feladása
Partnereink
Tudtad-e fejléc

Használj kevesebb vegyszert! A szeméttelepek lebomló biológiai hulladéka felel a kontinens gázkibocsátásának 3 százalékáért.

Tudtad-e gomb
Tudtad-e lábléc
promovideo
hirdetés
hirdetés