Elismerik, de nem ismerik

Nagy-Britannia lakossága készen áll az alternatív hajtású autók elfogadására, ám a Priuson kívül szinte egyet sem ismernek közülük – ezzel a meglepő eredménnyel szolgált a vezető brit autós értékbecslő cég, a Glass’s felmérése.

Fejlesztik, gyártják, népszerűsítik őket – de vajon milyen eredménnyel? A jövő egyértelműen a hibrid, elektromos és egyéb, alternatív üzemű járműveké, ám a 75 éves múltra visszatekintő Glass’s arra volt kíváncsi, hogy a lakosság szerint van-e jelene ezeknek az autóknak. A megkérdezettek csaknem kétharmada (60%) szerint a jövőben villanyautó állhat majd a családi garázsban. Ugyanakkor csupán minden negyedik válaszadó tartja teljes értékűnek az elektromos vagy hibrid üzemű autókat, 37 százalékuk inkább csak második autóként tudná elképzelni ezeket. Mindez kiváló esélyekkel kecsegtet a kis és globális gyártók számára – de csak elméletben, mivel a felmérésben résztvevők 57 százaléka magától képtelen volt a Toyota Priuson kívül más alternatív hajtású típust megnevezni.

Egy másik kérdéscsoport sem festett sokkal derűsebb képet az iparág számára. Az emberek 53 százaléka szerint ugyan az elektromos hajtás jelenti az autóipar jövőjét, de 28 százalékuk (azaz több mint egynegyedük!) azt vallja, hogy a villanyautó nem több marketing-trükknél. És hogy ezek után hányan volnának hajlandóak következő autójuk vásárlásakor egyáltalán megfontolni egy elektromos autó vásárlását? Mielőtt tippelnének, vegyék figyelembe, hogy Nagy-Britanniában egy nemrég elfogadott rendelet értelmében akár 5000 fontos, azaz közel 1,6 millió forintos adótámogatás jár a nulla emissziójú autók vásárlóinak, tehát a környezettudatos viselkedés kibontakozását komoly anyagi ösztönzővel segíti elő a kormány. Nos, a válasz: csupán 0,5 százalék. Mindössze minden kétszázadik ember gondolja tehát azt, hogy eljött az elektromos autók kora.

Mielőtt persze temetni kezdenénk a technológiát, nézzünk a számok mögé. Az angol piacon, amely a válság hatására másfél évtizede nem látott mélységekbe zuhant, 2009-ben közel kétmillió darab új autót adtak el. Ennek fényében pedig korántsem olyan siralmas a statisztika, hiszen ez a fél százalék most, a mélyponton is évente tízezer e-autó eladását vetíti előre, ennyit pedig még kiszolgálni sem volna képes a gyerekcipőben járó akkumulátor-töltő infrastruktúra (jelenleg egész Angliában mindössze száz ilyen állomás létezik, noha számukat 2013-ra, 30 millió fontos kormányzati támogatással 11 ezerre kívánják növelni).

Ajánlott tartalom

A DFDS ismét 100 elektromos teherautót rendelt a Volvo Trucks-tól

A Volvo Trucks 100 elektromos teherautóra kapott megrendelést a DFDS dán logisztikai vállalattól. Ezzel a legutóbbi megrendeléssel a DFDS csaknem kétszeresére növelte Volvo elektromos kamionokból álló flottáját, összesen 225 teherautóra, amely a legnagyobb elektromos nehézgépjármű-flotta Európában.