Villanymentő embernek, állatnak

Harsányan tarka, de annál halkabb smartok járják mostanság Prága utcáit. Az elektromos üzemű törpeautókat a cseh főváros mentőszolgálata és állatkertje használja.

Egyáltalán nem biztos, hogy az infrastruktúra hiánya az alternatív hajtási megoldások elterjedésének legnagyobb akadálya. Sokak számára az elektromos autó még mindig távoli fogalom – időben és térben egyaránt. Kelet-Európában gyenge és hiteltelen érv a technológia tengeren túli sikereivel példálózni. Ezért rendkívül fontos minden olyan kezdeményezés, ami nem messzi, tehetős országokban, hanem saját régiónkban segíti az elektromos közlekedés térnyerését, a villanyautók elfogadását. Prágában például idén nem egy, hanem (néhány hét eltéréssel) két akkumulátoros autót is üzembe állítottak – mégpedig mindkettőt az E.ON áramszolgáltató. Ez önmagában még nem is lenne nagy hír, hiszen példának okáért tavaly ősszel az ELMŰ is vásárolt magának két, Ausztriában átalakított e-autót. Az energiakonszernek világszerte aktívak a helyi, emissziómentes közlekedési megoldások tesztelése és bevezetése terén, hiszen nemcsak a működtetéshez szükséges tudás és technológia áll rendelkezésükre, de maga az üzemanyag is. Sőt ha már itt tartunk: ők fogják árulni az üzemanyagot, úgyhogy érthető a lelkesedésük. Csakhogy a cseh energiacég nem saját használatra, hanem társadalmi célokra szánta a kétüléses elektromos autókat.

A hosszabb távon huszonöt darabosra tervezett flotta első példányát a prágai mentőszolgálatnak adták át. Kétszemélyes utasterével, illetve 220 literes csomagterével persze a smart fortwo teljességgel alkalmatlan a betegszállításra, de nem is erre találták ki. A mindössze 2,7 méteres aprósággal a mentőorvosok oda is könnyedén eljuthatnak, ahová a normál mentőautók nem tudnak behajtani – például a prágai belváros zegzugos utcácskáiba, forgalom elől elzárt területeire. Ebben a környezetben sem a hátsó kerekeket hajtó erőforrás mindössze 41 lóerős teljesítménye, sem a 100 km/órában limitált végsebesség nem jelent komoly hátrányt, kapóra jön viszont a villanymotorok sajátossága, a rendkívül nagy kezdeti nyomaték, ami hallatlanul robbanékonnyá teszi a fürgén manőverező kisautót.

A környezeti terhelés mérséklését egyébként is komolyan vevő Prágában nem csak a turistáknak jár a kipufogógáz nélküli elsősegély: február második hetében a város állatkertje is átvehetett egy elektromos smartot. Ezzel elsősorban az intézmény állatorvosa fog közlekedni a parkon belül és a városban egyaránt, de a tervek szerint alkalmanként a többi dolgozó is igénybe veheti majd a stílusosan egy kihalás szélén álló állat: a gangeszi gaviál portréjával díszített járművet.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.