Elektromos repülőkkel fogunk közlekedni a városokban?

Mára abszolút életszerűvé vált a városon belüli közlekedés megújításának az az irányvonala, miszerint jelentős gyártókapacitással bíró autó és- repülőgépgyártó cégek közös technológiai fejlesztésbe fognak egy új üzletág kialakításáért.

Ez a városi elektromos repülőgyártás megteremtése. Ennek konkrét jele, hogy mind több, a jövő technológiáit és mobilitási megoldásait bemutató járműipari rendezvényen jelennek meg, válnak különleges szereplővé az elektromos VTOL-ok (Vertical Take-off and Landing). A látottak alapján, újabban néhány autógyártó vállalat és vezető repülőgépgyártó, járműmegosztó szolgáltatást nyújtó cég képviselői szerint is az a perspektíva körvonalazódik, hogy ez a gyártmány szerves részét képezi majd a városon belüli közlekedésnek. Egy prémium minőségű repülő taxi fejlesztéséről a közelmúltban a Porsche és a Boeing jelentette be együttműködési elköteleződését. A friss hír pedig, hogy ebben a még kialakulóban lévő üzletágban a Hyundai és az Uber összeáll, hogy mielőbb profitálni tudjanak közös üzleti tevékenységükből. A dél-koreai vállalat az Uber Elevate részlegének legelső autógyártó partnere, amely létező gyártási kapacitással tudja támogatni az Uber eVTOL-flottájának felállítását és bővülését. A partnerségre vonatkozóan az alábbiakat jelentették be a CES elektronikai szakkiállításon: Az elektromos meghajtású VTOL-ok termelése a Hyundai feladata lesz. A földi közlekedési módokkal való kapcsolódási pontokért, a szükséges légi támogatási szolgáltatásokért, és a ride-sharing hálózaton belüli felhasználói interfészért pedig a Uber vállal felelőséget. A két cég a fel- és leszállóhelyek infrastruktúrájának kialakításában együtt dolgozik majd.

Egy kész repülő-koncepció is bemutatkozott már a Las Vegas-i rendezvényen, mely az Uber Elevate korábbi elképzeléseit ötvözve optimalizálja az eVTOL kialakítását a légi utazásmegosztó célra szabva. Maximálisan 290 km/h-s száguldásra tervezték mintegy 300-600 méterrel a föld felett az S-A1 modellt. Utasait megállás nélkül, akár 100 kilométeres távolságba is elviheti. A jármű aksijának feltöltése mindössze 5-7 percet vesz igénybe, vagyis a töltés csekély időt fog elvenni az ügyfelek idejéből. Egyszerre négyen utazhatnak a kabinban. A repülő taxizást a két cég eleinte pilótával képzeli, de a teljeskörű üzembehelyezéskor már úgy tervezik, hogy az Uber Elevate program szolgálatába teljesen önvezető eVTOL-ok állnak.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.