Kezdőlap / Technológiák / Elektromos kétkerekű / Elektrocikli – Elektromos versenymotor

Elektrocikli – Elektromos versenymotor

Környezetkímélő elektromos verseny-motorkerékpárok jövőbeni gyártásáról állapodott meg a Remy elektroszerelvény-, az indiai Bajaj autó- és az oregoni Portlandben működő Motoczysz motorkerékpár-gyár.

Az új járgányok nem bocsátanak ki káros emissziókat, és nem is dübörögnek fülsüketítően.
A Green Car Congress internetes oldal közlése szerint a szokatlan összefogás alapja, hogy a Czysz E1 PC típusú kísérleti electrobike, az elektrocikli a nyár elején óránkénti 155 kilométeres pályarekorddal (a benzinmotorosok rekordjának kétharmadával) megnyerte a villanyüzemű motorkerékpárok számára rendezett híres Man-szigeti versenyt, majd néhány hét múlva a Mazda japán autógyár Laguna Seca-i gyári pályáján is diadalmaskodott.
A csodamotort Michael Czysz tervezte az általa kiötlött óriási akkumulátorokhoz. Egy eredetileg 990 köbcentis, 200 lóerős verseny-motorkerékpárt épített át úgy, hogy a tank és a motor helyén elférjen a tíz darab, egyenként 9,8 kg súlyú lítium-polimer akkumulátor. Azok összkapacitása 12,5 kilowattóra. (Összehasonlításul: a már széles körben használt Primus hibrid kisautóé 1,3 kWh.)

Ekkora energia tempós elfogyasztása közben a szerkezetet olvadással-gyulladással fenyegető hő keletkezik. Czysz találmánya éppen a hő elvezetése: a légbordás benzinmotorok léghűtése helyett olyan olajhűtést szerelt a gépre, amelyet nem veszélyeztet sem a vízhűtésűeket fenyegető felforrás, sem az azt követő esetleges gőzrobbanás.
A hátsó kereket hajtó, egyenáramú, permanens mágnes állórészes, 500 voltos, 100 lóerős villanymotor viszont már a Remy-cég remekműve. A 100-lóerős motor 330 newtonméternyi nyomatékkal röpíti előre a járművet, miközben az energia 93 százalékát képes meghajtásra hasznosítani. A hatalmas nyomatéknak köszönhetően nincs szükség sebességváltóra (amely hivatalosan nyomatékváltó), a vezetők egyszerűen a gázfogantyúval szabályozzák a sebességet. A rendszert digital drive-nak, digitális hajtási módnak nevezték el.
A fékezést rekuperációval, azaz a lassuló kerekek forgatta villanymotor áramának visszatáplálásával segítik. Természetesen a gép minden más eleme is a legkorszerűbb technológia.
A rohamosan fejlődő Ázsia közlekedési ipara nem véletlenül csatlakozik minden ígéretes újdonság fejlesztéséhez és hasznosításához: feltehető, hogy az indiai Bajaj sem kizárólag motorkerékpárokat kíván ilyen környezetkímélő erőforrással gyártani…

Ajánlott tartalom

Bécs: Kilenc pont az e-rollerezés szabályozására

Bécs kilenc pontból álló csomaggal enyhítené a belvárosban található e-rollerek kölcsönzésével kapcsolatos problémákat.