Kezdőlap / Rovatok / Energiagazdálkodás / Egyetemisták építették meg Svédország legenergiatakarékosabb autóját

Egyetemisták építették meg Svédország legenergiatakarékosabb autóját

Alig egy hónap van hátra Európa legnagyobb üzemanyag-takarékossági versenyéig: idén 221 csapat készül a Shell Eco-marathon Europe-ra.

A cél olyan járművek építése, melyek minél nagyobb távot tudnak megtenni egyetlen liter üzemanyag felhasználásával. Idén jelentősen megnőtt az UrbanConcept kategória járműveinek száma. Ezek az autók ötvözik a mindennapi gépkocsik tulajdonságait a fenntartható mobilitással, városi környezetben. Az utóbbi években a diákok kreativitása folyamatosan együtt fejlődött az autóipari technológiával.  Egy, a tavalyi Shell Eco-marathon versenyen is induló svéd csapat olyan járművet épített, amely már megkapta az engedélyt a svéd gépjármű-vizsgálati szervektől az utcai használatra. Autójuk így Svédország legtakarékosabb kocsija lesz üzemanyag-felhasználás szempontjából.

Erica Strömberg gépészhallgató, a svéd csapat pilótája a Luleå Műszaki Egyetemről elmondta: „2008-ban csupán pár műszakisból álló csapat voltunk, akik építettek egy autót. 2009-ben a Shell Eco-marathon Europe rekorderei és díjnyertesei lettünk. Most pedig Svédországban magas színvonalú járműveket tervezünk. Holnap – még nem tudjuk mi lesz velünk, de még nagyon sok üzemanyag maradt a tankunkban!”

Peter Voser, a Royal Dutch Shell vezérigazgatója az idei évről elmondta: „A résztvevő csapatoknak a fenntartható mobilitás sokkal többet jelent egy divatos szónál: ők a jövő gépészmérnökei, akik ezt meg is tudják valósítani. A társadalomnak szüksége van egy új generáció tehetséges probléma-megoldóira, hogy megfeleljünk a világ energetikai kihívásának.”

Az UrbanConcept kategória egyre fontosabb
A csapatok két kategóriában nevezhettek számos szokványos és nem szokványos üzemanyag felhasználásával: a Prototípus, illetve az UrbanConcept kategóriában. A Prototípusok aerodinamikus és futurisztikus tervezésűek általában, míg az UrbanConcept járművek megfelelnek az utakon is közlekedő járművek feltételeinek, valamint jobban is hasonlítanak ezekhez a járművekhez. 2003-as bevezetése óta az UrbanConcept kategória egyre népszerűbb. Tavaly 58 csapat szerepelt ebben a kategóriában, míg idén 67. 2010-ben a versenyző járművek 31 százaléka UrbanConcept kategóriában indul, mely 15 százalékos növekedést jelent 2009-hez képest. Magyarországról két csapat szerepel Prototípus kategóriában, a budapesti Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karáról a JFSZ Racing Team, valamint a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karáról a GAMF csapat. Az UrbanConcept kategória magyar résztvevője a győri Széchenyi István Egyetemről a SZEnergy Team.

Magas elvárások
Az idei Shell Eco-marathon Europe verseny 24 ország diákjait látja vendégül. Ez az első alkalom, hogy Ukrajna is részt vesz a versenyen. A 221 résztvevő jármű a következő üzemanyagokkal fut majd: dízel, etanol, GTL (gas-to-liquid, földgáz alapú üzemanyag), hidrogén, cseppfolyósított földgáz (LPG), benzin és napenergia.

Ebben az évben jó eredmények várhatóak: a diákok már ismerik a versenypályát, és így optimalizálhatják járműveik üzemanyag-felhasználását. Tavaly öt, régóta fennálló rekordot döntöttek meg a versenyzők – a szervezők remélik, ez idén sem lesz másként. Még várat magára, hogy a 3836 km-es – mely egy Párizs-Moszkva távnak felel meg egyetlen liter üzemanyaggal – lenyűgöző rekordot sikerül-e idén túlszárnyalni.

Az idei megmérettetés május 6-án és 7-én lesz Lausitzban, Németországban, az EuroSpeedway pályán. Magyarországról három csapat vesz részt a versenyen. A budapesti JFSZ Racing Team már a tesztelési fázisnál tart, folyamatban vannak a finombeállítások és az elektronika tökéletesítése. A csapat pilótája gokartversenyző, aki minden délelőtt gyakorol a nagyjából 60kg-os autóval. A győri SZEnergy Team 23 fős csapatának napelemekkel működő autóján a töltésvezérlést tökéletesítik, míg a kecskeméti GAMF lelkes csapata szintén a finombeállításokon dolgozik. A saját készítésű motor, fedélzeti számítógép és váltó, illetve a mezőny várhatóan legkönnyebb, 10 kg-os szénszálas karosszériája szintén az utolsó simításokra vár.

Ajánlott tartalom

Német tanulmány: Növeli a károsanyag-kibocsátást az elektromos mobilitásra való átállás 

Az elektromos mobilitásra való átállás növeli a károsanyag-kibocsátást a kieli IfW gazdaságkutató intézet tanulmánya alapján, amely szerint az elektromos autózás üvegházhatású gázkibocsátása a jelenlegi németországi energiamix mellett közel háromnegyedével múlja felül a modern dízelmotorokét.