Néha érdekes lenne utánajárni, mit történik azokkal a tárgyakkal, amelyeket kidobunk. A ronggyá hordott farmernadrágok például az új Ford Focusokban reinkarnálódnak.

Egy nadrág új élete

Néha érdekes lenne utánajárni, mit történik azokkal a tárgyakkal, amelyeket kidobunk. A ronggyá hordott farmernadrágok például az új Ford Focusokban reinkarnálódnak.

Egy csomó helyet felsorolhatnánk, ahol ócska ruhára akadhatunk: például a szekrények leghomályosabb zugait, a szennyestartók soha fel nem túrt mélyét vagy a mosógép mögötti rést. Ehhez a listához ezentúl a vadonatúj Ford Focust is hozzásorolhatjuk, hiszen ebben a modellben rengeteg kiszolgált farmernadrág folytatja pályafutását, csak éppen kicsit másként. Például hangszigetelő anyagként; a ledarált pamutot egyéb anyagokkal keverik, és vastag panellé préselik, amit arra használnak, hogy kiszűrje az utastérbe szivárgó, zavaró zajokat. Hasonló, bár vékonyabb textilréteget találhatunk a Focus ajtókárpitjainak hátsó felén is, ami szintén farmerekből készül. Egy ilyen autóhoz átlagosan két nadrág anyagát használják fel, ami első hallásra talán nem tűnhet nagy mennyiségnek, ám a modell milliós darabszámát ismerve mégiscsak rengeteg hulladék újrahasznosításáról van szó.

A farmernadrágok reciklálása nemcsak azért fontos, mert ezáltal kevesebb kerül belőlük a szeméttelepekre és a hulladékégetőkbe, hanem azért is, mert a Ford így nem vadonatúj pamutot használ fel a szigetelő panelek gyártásához. Ez pedig azt jelenti, hogy ezt a pamutot – illetve az alapjául szolgáló gyapotot – nem kell előállítani, vagyis nincs szükség termőföld, víz, műtrágya és energia felhasználására. A Ford régóta folytat kutatásokat, hogy alternatív környezetbarát anyagokat találjon autóihoz. Így került a Fordok üléspárnáiba szójahab, az üléskárpitok szövetébe újrahasznosított fonal, természetes rost az utastér műanyag paneljeibe, vagy újrahasznosított gyanta az alvázat védő bevonatba. A vállalatnál külön osztály foglalkozik azzal, hogy új meg új anyagokat találjon, amelyek csökkentik a környezet terhelését, ugyanakkor elég erősek és tartósak ahhoz, hogy kompromisszumok nélkül felhasználhatók legyenek az autógyártásban.

“Amikor arról beszélünk, hogy csökkenteni akarjuk autóink környezetre gyakorolt hatását, elsősorban persze az alacsony fogyasztásra gondolunk,” mondja erről Carrie Majeske, a már említett osztály vezetője. “Emellett azonban olyan anyagokat is keresünk az autók utasterébe, amelyek szintén mérséklik a környezeti terhelést. E folyamat egyik lépése az újrahasznosított ruhaanyag felhasználása – de vajon mi az, amit az emberek kidobnak, mi pedig beépíthetnénk az autóba? A Ford tovább folytatja kutatásait e téren.”

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.