Ebben a formában első

Létezik már dízel hibrid, van hálózatról tölthető is bőven, de a kettőt még senki nem ötvözte – eddig. Nem mellesleg ilyen takarékos hibridet sem nagyon építettek még.

Ha úgy vesszük, a most márciusban leleplezett, hibrid hajtásláncú Volvo V60 visszalépés, hiszen a svédek már jóval korábban nem csak bemutatták, de üzembe is helyezték elektromos hajtású modelljüket; ennek talán legismertebb példánya egy skandináv környezeti-társadalmi kísérletben, az Egy tonna élet projektben vesz részt, mint egy légkörbarát, fenntartható életmódra berendezkedett család egyetlen közlekedési járműve. Másfelől nézve viszont éppen a dízelmotorral is felszerelt modell tekinthető előrelépésnek, hiszen piaci szempontból sokkal életképesebb jószág, mint egy tisztán elektromos autó.

 
A dízel hibrid is képes tartós elektromos üzemre, bár csupán ötven kilométeren át, mielőtt beindulna a turbódízel, hogy átvegye a főszerepet az addig egyedül tevékenykedő villanymotortól. Ezzel egyébként a hajtási módozat is megváltozik: míg ugyanis a hetven lóerős elektromos erőforrás a hátsó tengelyt hajtja, a 215 lóerős dízel az első kerekeket – azaz hibrid üzemmódban az összkerékhajtás előnyeit élvezhetjük. A motorok 440, illetve 200 Nm nyomatékra képesek, így nem meglepő, hogy az autó 6,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára (ehhez a sprinthez értelemszerűen mindkét motorját beveti). Az már sokkal inkább, hogy a szabványos mérések szerint a nagy Volvo CO2-kibocsátása csupán 49 g/km, ami hihetetlen, 1,9 literes átlagfogyasztásnak felel meg – s az autó elméleti hatótávolsága 1200 kilométer!


A dízel hibrid tehát a sarokszámok terén könnyedén lepipálja hagyományos hajtású társait, ám a puszta dinamikánál is fontosabb, hogy mindennapi képességei sem maradnak el az alapmodellétől. Ugyanakkora tömeget képes például vontatni, lítium-ion akkumulátorai pedig a hátsó padlószakasz alatt kaptak helyet, így nem szűkítik tovább az eleve nem túl tágas csomagtartót. A hálózatról tölthető (plug-in) hibridek egyébként talán a legjobb kompromisszumot kínálják a különböző modern hajtási technológiák között: huzamos ideig képesek tisztán elektromos üzemben haladni, ugyanakkor sokkal gyorsabban (jelen esetben akár 3 óra alatt) feltölthetők, mint a villanyautók, de ha erre nincs időnk vagy lehetőségünk, akkor sem kell attól tartanunk, hogy cserbenhagy az autó, hiszen ott a belső égésű motor.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.