Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / Hidrogén, üzemanyagcella / Desztillált vízzel autózunk?
Tudj meg többet: Hidrogén, üzemanyagcella

Desztillált vízzel autózunk?

Mai energiaéhes világunkban meg kell ragadni minden alternatív forrást, amivel helyettesíthetők a már megszokott, ám egyre fogyatkozó készletek.

 Bár elgondolkodtató, hogy ha annyira szükség lenne mondjuk a fosszilis energia kiváltására, akkor a helyettesítő energiaforrás miért kerül annyira sokba, hogy azért már nem éri meg a bevezetése. Elgondolkodtató az is, vajon miért kell a sivatag közepén műhavon egyeseknek síelni, hiszen nem kevés energiát emészthet fel kánikulában havat varázsolni a homoksivatagba. Elgondolkodtató az is, vajon mekkora szerves anyag élet – növény és állatvilág – lehetett a földünkön millió évekkel ezelőtt, ha már száz éve termeljük ki a belsejéből a kőolajat. És vajon mekkora lehet még a készlet?

Teljesen mindegy, hogy kapunk-e válaszokat a kérdéseinkre, az tény, hogy nagy felelőtlenségnek számít, ha csupán egyféle energiára építünk. A megoldáson dolgoznak a kutatók, konstruktőrök. Kádár Lehel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tudományos főmunkatársa csapatával különleges megoldásokat keres kisautók gazdaságos meghajtására. A 2000-es évek eleje óta kísérletezik sikeresen a hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel. Első sikere egy háromkerekű elektromos kisautó volt, amiben a villanymotort nagy kapacitású kondenzátorokkal hajtotta meg. Versenyeken, bemutatókon vettek részt a kis villanyautóval, joggal voltak büszkék rá a tanszék oktatói és hallgatói, hiszen még a NASA küldöttsége is elismerőleg nyilatkozott egy látogatásuk után.

-

Elcsodálkoztak a gyorsulásán, az ötletes megoldásokon. Ez újabb lökést adott a kutatóknak, és a hibrid autó kifejlesztésén kezdtek el dolgozni az NFÜ Jedlik Ányos pályázatának segítségével. A hibridautótól a konstruktőrök idegenkedtek, azzal az indokkal, hogy egyrészt drága, másrészt a vevők nem szeretik azt az autót, amit tovább kell tankolni öt percnél, és a hatótávolsága nem több mint 150 kilométer. Ennek ellenére Kádár Lehel nem adta fel, és egy magyar találmánynak – a hidrogén akkumulátornak – köszönhetően munkatársaival olyat találtak fel, amire az egész autós világ rácsodálkozott. A nagy autógyártókhoz hasonlóan a gépjármű tanszék is kísérletezett korábban a hidrogénmeghajtásnak azzal a módszerével, melynek során a gázt dupla falú, nagy nyomású tartályban tárolták, és onnan nyerték ki. A nagy térfogat és a nagy nyomás miatti veszély miatt nem töltötte el elégedettséggel. Érdekesség, hogy a hidrogén oxigénnel elegyedve meggyullad, és színtelen lánggal ég, így nem nagyon fedezhető fel az égés szabad szemmel. A nagy áttörést a hidrogén akkumulátor hozta meg számukra, amikor a magyar feltaláló felajánlotta nekik használatra.

 

A sokáig titkolt technológia lényege, hogy a desztillált vízzel töltött műanyag palackok az egyik elektródához tartozó ioncsapdában, nanorácsokban raktározódnak el a hidrogén atomok, és csupán felhasználáskor, amikor megváltoztatják az akku polaritását, szabadul fel a hidrogén. Ebbe az akkumulátorokba akár bele is lehetne lőni, akkor sem robbanna fel. Ezt használta fel Kádár Lehel a Hidrocar névre keresztelt különleges kisautójában. A tudományos részletektől eltekintve a lényege az, hogy a két hátsó kerékbe szinkronmotort szereltek, amit elektromos áram hajt meg. Akkumulátorról kapja az áramot, amit egy belső égésű motor hajtotta generátor tölt. A motort benzin vagy etanol vagy hidrogén hajtja meg.

Kádár Lehel sokat mesél a kisautó paramétereiről, különleges tudományos műszaki megoldásairól, ezeket persze elég nehéz közérthető nyelvre lefordítani. Tény, hogy a villanyautó üzemeltetéséhez mindössze négy forintra van szükség kilométerenként. Ez persze köszönhető annak is, hogy a kerekekben lévő szinkron motorok fékezéskor generátor üzemmódra váltanak, és energiát termelnek vissza az akkumulátorokba, így akár ötven százalékkal is megnőhet a jármű hatékonysága. A kutató-fejlesztő elmondta, hogy sok munka vár még rájuk, hiszen saját fejlesztésű, nagyobb teljesítményű szinkron motorokra szeretnék majd cserélni a kerékagyakban lévő motorokat, így tovább nőhet a visszanyerhető energia, és azt is meg szeretné oldani, hogy a hidrogénmeghajtás teljesítményét a jelenlegi két kW-ról magasabbra tornássza.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Vajon hány darab elektromos töltőállomás van Magyarországon?

Közel 500 darab engedélyköteles elektromos töltőállomást helyeztek üzembe Magyarországon 2019 áprilisáig, a töltőállomásokhoz tartozó kútfejek száma pedig meghaladja a 800-at.