Biodízeles repülőgép

Fő szenzációja volt a közelmúltban Berlinben rendezett nemzetközi repülő-kiállításnak (ILA) egy kizárólag bioüzemanyaggal hajtott Diamond DA 42 típusú repülőgép.

Az utóbbi években már több alkalommal is sikerrel próbáltak ki különféle repülő-bioüzemanyagokat, de minden esetben többmotoros gépeken, amelyeknek csak egyik hajtóműve működött bióval.

A bécsújhelyi (Wiener Neustadt-i) Diamond vállalat bevált, négyszemélyes, légcsavaros túragépét eddig is gyártották az ugyancsak ott működő Austro-Engines motorgyár AE 300-as dízelmotorjaival is. Az utóbbit alakították most át úgy, hogy algákból nyerhető biodízellel is működni tudjon. A gépet nagy sikerrel mutatták be az ILA-n.
A www.diamondaircraft.at és a www.ila.de honlapokon olvasható információk szerint a zömmel szénszál erősítésű kompozit műanyagból készülő DA 42-es kereken 9 méter hosszú, a szárnyvégei közti távolság 13,5 méter, felszálló tömege 1,8 tonna, csúcssebessége pedig 360 km/óra.

A fejlesztést a nyugat-európai EADS légi-, hadi- és űripari konzorcium Hollandiában működő kutatórészlege kezdeményezte. Alapanyagul a part menti vizekben bőven rendelkezésre álló algát választották. Az alga növényi anyagtartalma harmincszorosa a repcében találhatónak. Ugyanakkor az algadízel szén-dioxid-tartalma csupán egynyolcada a szabványos, kőolajszármazékú repülődízelének, nitrogénből kétharmaddal kevesebb van benne, és kénszármazékokból is pusztán egyhatvanad annyit tartalmaz.
Az F4 AE 300-as motorok kis átalakításokkal alkalmassá tehetők algás dízelüzemelésre, méghozzá úgy, hogy teljesítményük változatlanul 170 lóerő marad, ugyanakkor károsanyag-kibocsátásuk mellett 1,5 literrel csökken a fogyasztásuk is.

Ajánlott tartalom

Az ingyen energiát hozhatja el a hullámerőmű?

A finn AW-Energy a hullámok erejét hasznosítaná Waveroller technológiájával.