Benzincsúcs Németországban a bio-benzinkeverék bevezetési kudarca miatt

A német kormány kedden csúcstalálkozóra hívta az olajipari és autóipari vállalatok képviselőit. A “benzincsúcson” az úgynevezett “E10” bio-üzemanyag keverék értékesítési kríziséből kívánják megkeresni a kivezető utat.

Sajtóértesülések szerint a kormány nem kívánja leállítani a 10 százalékos etanol tartalmú benzin üzemanyag piaci bevezetését –  annak ellenére sem, hogy a csúcstalálkozót megelőzően Rainer Brüderle gazdasági miniszter a Südwestrundfunk rádiónak adott interjúban készségét fejezte ki a bevezetés átmeneti felfüggesztésére. Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter és Ilse Aigner fogyasztóvédelmi miniszter kitart az E10 terv szerinti bevezetése mellett. A kormány elsősorban a felhasználók számára az üzemanyagtöltő állomásokon rendelkezésre álló információt szeretné bővíteni az olajtársaságok és az autógyártók információadási kötelezettségének szigorításával. A Németországban fogalomban lévő személygépkocsikból mintegy hárommillió nem alkalmas a 10 százalékban etanolt (alkoholt) tartalmazó benzin üzemanyag használatára.

Az E10 üzemanyag bevezetése állítólag azért fulladt kudarcba, mert az autógyártók eleve elhárítottak maguktól minden felelősséget a keverék által esetleg hosszú távon okozott motorkárokért. Kétségek merültek fel a keverék klímavédelmi, károsanyag-kibocsátás csökkentési célok elérésében játszott szerepével szemben is.
Holger Krawinkel a Bundesverband Verbraucherschutz fogyasztóvédelmi szervezet szakértője a dpa hírügynökségnek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy “mindaddig, amíg nem alakul ki tiszta kép azokról a bizonyos hosszú távú károsodásokról, amelyekről senki nem tudja, hogy fellépnek-e vagy sem, nem lehet számítani az üzemanyag elfogadására a fogyasztók részéről”. A gyártók hosszú távú garanciái nélkül a fogyasztók többsége úgy van vele: túl drága lenne számára az, ha öt-hat év múlva tönkremenne a motor”. A hiányos információk miatt az autótulajdonosok biztos ami biztos alapon tartózkodnak az E10 használatától, és inkább nyolc centtel drágább “szuper-plusz” benzint tankolnak, ami értékesítési fennakadásokhoz, az E10 készletek felduzzadásához vezetett.

Ilse Aigner szövetségi fogyasztóvédelmi miniszter megértésének adott hangot az autósok aggodalmait illetően. “Érthető, hogy az autósok nem tankolnak E10 üzemanyagot, ha nem lehetnek benne száz százalékosan biztosak, hogy az üzemanyag nem károsítja autójukat” – mondta a miniszter újságíróknak nem sokkal a csúcstalálkozót megelőzően.
Az autósok számára a lehető leghamarabb biztosítani kell a tisztánlátást a kérdésben, és ez elsősorban az autógyártók felelőssége, de az olajtársaságoknak is bőven van mit tenniük ennek érdekében – mondta a miniszter.
Norbert Röttgen környezetvédelmi miniszter a Bild lapnak adott interjúban az olajipart tette felelőssé a kialakult helyzetért az új termék “elégtelen” reklámozása miatt. “A bevezetés ütemezése, a termék reklámozása és az árképzés az olajipari vállalatok dolga” – mondta a miniszter. “A bevezetés során elkövetett hibákat nem lenne szabad a fogyasztókkal megfizettetni.”

Az öt százalékos etanol tartalmú kevert üzemanyagot már kivonták a forgalomból Németországban, csak 10 százalékos keverék és a tiszta benzin kapható. Az ország 15 ezer benzinkútjából már 7 ezer kínálja az új bio-keveréket, de mivel a finomítók tárolói megteltek, az új üzemanyag bevezetését a többi benzinkútnál egyelőre felfüggesztették.
Az E10 üzemanyag németországi bevezetése az EU 2009-es bio-üzemanyag irányelvén alapul, ami 2020-ra irányozza elő kötelező jelleggel 10 százalékos megújítható energiaforrás arányt a közlekedésben használt energia-mixre. A 10 százalékos arány elérésének mikéntjében az egyes országok szabadkezet kaptak.

Ajánlott tartalom

A zöldenergia a jövő a gazdaságban, az iparban és a közlekedésben is

A zöldenergia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt - mondta a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke vasárnap a társaság Facebook-oldalára feltöltött videóban.

Nincs hozzászólás

  1. Lássuk csak. Miért van most csúcson a cukor ára? Mert Brazília inkább bioetanolt gyárt a növényekből és nem cukrot. Gondolkodjatok egy kicsit emberek. A bioetanol a legtöbb tekintetben káros mind a környezetre, mind a társadalomra. Az előállításához is szennyezni kell a környezetet, ráadásul az emberi táplálék előállítástól veszi el a termőterületet. És ez most be is igazolódott a cukorral kapcsolatban. Egy ország leállítja a cukortermelést az üzemanyagkészítés miatt és az egész világon a csillagokba szökik a cukor ára és hiánycikk lesz.
    A bioetanol nem a jövő, hanem egyenes út a társadalmak éhinségbe döntéséhez.

  2. @magicf
    Ezt már nem tudom hányszor megkérdeztem, de még senki sem válaszolt értelmesen:
    Benzin helyett etanolt égetünk. Ez miért rossz? Ha elfogy az olaj mindenki éhenhal, így legalább kevésbé fogy. Te azt mondod nekem, hogy égesse inkább, benzint, mert az jobb? A sötétzöldek valahogy mindig csak tiltakozni tudnak minden ellen, de értelmes megoldást találni, azt nem.
    Tudom, üljek át bringára.

  3. Hogyan is van ez a cukor ÁR???

    Nézzük sorban.
    Magyar cukorrépát kiviszik Horvátországba ahol feldolgozzák, mert nálunk csak egy cukorgyár “üzemel”, valamint kint többet adnak a cukorrépáért!!!
    A kész cukor csomagolva Szlovákiába majd vissza Magyarországra és utána pl. Ausztriába vagy Németországba kerül úgy, hogy a kamiont egyszer sem pakolták le csak a célállomáson.(Természetesen a legelején a célállomás ország szabványai szerint van csomagolva.)
    Mi most a legnagyobb üzlet??
    Németországból cukrot hozni (ahol már korlátozták a kiskereskedelemben vásárolható mennyiséget is) Magyarországra, mert kint sokkal olcsóbb.

    Akkor kérdezem Én, miért is van ez így??
    Nem hiszem, hogy a Dél-Amerikai cukornádnak köze lenne ehhez az UNIÓS kis játékhoz.
    Ez ugyanaz, mint a benzinár. Teljesen padlóra akarják küldeni ezt az országot.
    Pedig már rég ott vagyunk csak még élünk.