Az ombudsman a szmogriadó budapesti szabályozásáról (2. rész)

Meg kell különböztetni a “sárga matricás” járművek közlekedésének hónapokig tartó tilalmát és a szmogriadó idején bevezetett átmeneti, néhány napos közlekedési korlátozásokat.

A riasztási fokozat idején alkalmazott közlekedési tilalom tekintetében az egészséges környezethez való jog biztosításának érdekében az ombudsman indokoltnak tartja, hogy az arra felhatalmazott döntéshozó (a főpolgármester) elrendelhessen  környezeti állapotot javító intézkedéseket, korlátozásokat. A kérdés pusztán az, hogy az intézkedések alkalmazása során érvényesülnek-e az Alkotmányban rögzített alapvető jogok, különösen a szabad mozgáshoz, az élet védelméhez és emberi méltósághoz, a tulajdonhoz való jog, vagy a hátrányos megkülönböztetés tilalma.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa elengedhetetlen követelménynek tartja, hogy a gépjármű-közlekedés csökkentése ne akadályozza egyes alapvető intézmények, különösen oktatási, egészségügyi intézmények, közhivatalok, illetve munkahelyek megközelíthetőségét, vagy az állampolgári kötelezettségek teljesítését.
Az Alkotmányból nem vezethető le a személyautóval való közlekedés joga. Ki kell azonban azt is emelni, hogy a szmogriadó idején bevezetett átmeneti, néhány napos közlekedési korlátozások nem vethetők össze a “sárga matricás” járművek közlekedésének hónapokig tartó tilalmával.

A személyautó forgalom csökkentése csak úgy valósítható meg, ha az önkormányzat alternatív megoldásként megfelelő közösségi közlekedési rendszert működtet. A tömegközlekedési közszolgáltatók azonban Budapesten és környékén ma nem rendelkeznek érdemi többletkapacitással. Az ombudsman álláspontja szerint az önkormányzat korlátozza az állampolgárok szabad mozgáshoz való jogát és ezzel visszásságot okoz, amennyiben szmogriadó esetén nem biztosít alternatív közlekedési lehetősége.

A biztos kezdeményezte Budapest Főváros főpolgármesterénél, hogy terjessze elő a szmogriadó rendelet olyan módosítását, amely megszünteti a “sárga matricás” gépjárművek tulajdonosainak tulajdonjogát korlátozó visszás helyzetet; tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy Budapest és környéke közlekedési rendszerének szmogriadó esetén is legyen megfelelő szállítási kapacitása; dolgozzon ki ütemtervet, amely szerint korszerűbb és környezetkímélő járművekre lehet cserélni a Budapest Főváros tulajdonában lévő, a közösségi közlekedési közszolgáltatás nyújtásával megbízott BKV Zrt. rendkívül korszerűtlen és környezetszennyező autóbuszait.

Ajánlott tartalom

Az elmaradott vidékek érdekében fenntartható városfejlesztési program indul

Fenntartható városfejlesztési program indul a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) egyik pilléreként - jelentette be a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium (KTM) területfejlesztésért felelős államtitkára szerdán Kecskeméten, sajtótájékoztatón.