Az Európai Bizottság fokozatosan megszüntetné a pálmaolaj felhasználását bioüzemanyagként

Környezetvédelmi okokból fokozatosan megszüntetné a pálmaolaj felhasználását bioüzemanyagként az Európai Bizottság – jelentették be Brüsszelben.

A testület közzétette azon kritériumokat, amelyeknek meg kell felelniük a megújuló energiaforrásoknak, és ezek értelmében a pálmaolaj-felhasználás mértéke 2023-ig nem haladhatja meg az idei szintet, majd ezt 2030-ig nullára kell csökkenteni. Környezetvédők szerint a pálmaolaj előállítása az őserdők irtásával jár és komolyan veszélyezteti az élővilág faji sokszínűségét. Az olajpálma-ültetvények közel 200 súlyosan veszélyeztetett faj, többek között az orángutánok, tigrisek és gibbonok létét fenyegetik. Mérföldkőnek nevezte az intézkedést a Transport & Environment (Közlekedés és Környezet) nevű nemzetközi civil szervezet, azonban kiemelte, nem teljes a győzelem, amíg a szójababolajra nem vonatkozik hasonló szabályozás.

Szakértők szerint a lépés várhatóan komoly tiltakozást fog kiváltani a globális pálmaolaj-termelés legnagyobb részét adó Indonézia és Malajzia részéről. Az EU társjogalkotó szerveinek – a tagállami kormányok tanácsának és az Európai Parlamentnek – két hónapjuk van arra, hogy megfogalmazzák ellenvetésüket, amennyiben ez nem történik meg, akkor a felhatalmazáson alapuló jogi aktus életbe lép. A francia kormányzat azt tervezi, hogy már 2020-tól megtiltja a pálmaolaj bioüzemanyagként való felhasználását. Malajzia erre válaszul a Franciaországból érkező import korlátozásával fenyeget. Az elsőszámú bioüzemanyag a főként kukoricából és cukornádból készülő bioetanol, illetve a növényi olajakból – például pálmaolajból – előállított biodízel. Az Európai Unióban 2030-ra a felhasznált energia 32 százalékának megújuló forrásból kell származnia.

Ajánlott tartalom

Vasárnap kezdődik a fővárosi tavaszi nagytakarítás

Tavaszi nagytakarítást lesz április 21-én és 28-án a Nagykörúton és környezetében, továbbá a főváros számos forgalmas közterén és csomópontjában a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) együttműködésében.