A bioüzemanyag-felhasználás növelésére vonatkozó európai tervek a következő tíz évben mintegy 69 ezer négyzetkilométer új földterület termelésbe való bevonását teszik szükségessé, és tovább súlyosbítják az éghajlatváltozást egy környezetvédő és fejlődési szervezetek megbízásából készült, hétfőn közzétett tanulmány szerint – hívja fel a figyelmet a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTSz).

Az EU bioüzemanyag tervei társadalmi és környezeti károkhoz vezetnek

A bioüzemanyag-felhasználás növelésére vonatkozó európai tervek a következő tíz évben mintegy 69 ezer négyzetkilométer új földterület termelésbe való bevonását teszik szükségessé, és tovább súlyosbítják az éghajlatváltozást egy környezetvédő és fejlődési szervezetek megbízásából készült, hétfőn közzétett tanulmány szerint – hívja fel a figyelmet a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTSz).

A szervezet közleménye ismerteti: amennyiben az EU tagállamok nem változtatják meg az élelmiszernövényekből üzemanyagok előállítására vonatkozó 2020-as célkitűzéseket, a tanulmány szerint Belgiumnál kétszer nagyobb területet kell ültetvények céljára átalakítani, ezáltal erdőket, természetes ökoszisztémákat és szegény közösségeket veszélyeztetve.
Az EU tagállamok megújuló energiaforrásokra vonatkozó terveiben szereplő, bioüzemanyagokat is érintő célkitűzésekről készített elemzés szerint Európa 2020-ig jelentős mértékben növelni kívánja a bioüzemanyagok felhasználását. Ekkorra a közlekedésben felhasznált üzemanyagok 9,5 százaléka bioüzemanyagokat tartalmazna, aminek 90 százaléka élelmiszernövényekből származna.
Figyelembe véve a közvetett földhasználat-változást is, a bioüzemanyagok az üvegházgáz-kibocsátást évi 27-56 millió tonnával növelnék, ami egyenértékű azzal, mintha 2020-ig további 12-26 millió autót hoznának forgalomba Európában.

Ha nem változnak meg az európai uniós célkitűzések, a bioüzemanyagok felhasználásának növekedése a következő évtizedben, átlagosan 81-167 százalékkal nagyobb mértékben károsítja bolygónk éghajlatát, mintha ugyanannyi energiát a fosszilis üzemanyagokból állítanánk elő.
“Az európai országok által okozandó károk mértéke most már egyértelmű – a gépjárművek üzemanyagokkal való ellátása sokkoló mértékben fog erdőket és természetes élőhelyeket elpusztítani. Az ebből származó, éghajlatváltozást okozó üvegházgáz-kibocsátások következtében a bioüzemanyagok nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint a fosszilis üzemanyagok. Ezért sürgősen át kell értékelni a bioüzemanyagokra vonatkozó uniós célkitűzéseket, és biztosítani kell, hogy a megújulós célkitűzések teljesítése ne vezessen az éghajlatváltozás mértékének növeléséhez és környezetpusztításhoz” – idézi a közlemény Fidrich Róbertet, a Magyar Természetvédők Szövetségének programfelelősét.

“A bioüzemanyagok nem nyújtanak éghajlatbarát megoldást energiaigényünk kielégítésére. Az EU célkitűzései lényegében lehetővé teszik a cégeknek, hogy folytassák a világ szegényeitől történő területfoglalást, azért, hogy megtöltsék az autóink tankjait, elvéve az éhezők elől az élelmiszerek megtermelésére használható földterületeket. Az európai energiapolitika milliókat veszélyeztet, kockáztatva Afrika egyébként is törékeny élelmiszer-ellátási helyzetét” – teszi hozzá Laura Sullivan, az ActionAid munkatársa.
A szervezetek arra hívják fel az EU tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy sürgősen tekintsék át a bioüzemanyagok által az éghajlatra és az élelmiszerellátás biztonságára gyakorolt tényleges hatásokat, és helyezzék előtérbe a közlekedésben is az energiahatékonyságot. Új szabályozásra van szükség, amely figyelembe veszi a bioüzemanyagok teljes karbon-lábnyomát, beszámítva a közvetett földhasználat-változásból származó tényezőket is – állítják.
“E tanulmány világosan megmutatja, hogy a bioüzemanyagokat semmilyen állami támogatásban, adókedvezményben nem szabad részesíteni. A közlekedés terén a környezeti problémákra nem ez a megoldás, hanem a környezetkímélő módok, a vasút, a közösségi közlekedés, a kerékpározás ösztönzése” – összegzi a közleményben Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.