Alig volt autó villanymotor nélkül

Az elektromos és hibrid autók áradata mellett a legfontosabb bejelentés az volt a Frankfurti Autószalonon, hogy két év múlva már hidrogénnel üzemelő autót is vehetünk majd Európában.

Kedd óta hatalmas tömeg hömpölyög a frankfurti vásárközpont területén, ami teljesen természetes, hiszen ezen a héten nyitott ki Európa legnagyobb autószalonja, az IAA, írja az origo.hu. Érdemes négy kategóriába venni az újdonságokat: a szériaautók, a hamarosan szériaautóvá váló tanulmányok, a távoli jövőt előre vetítő tanulmányok, és végül az egyszerű ráncfelvarrások. Utóbbiba az Audi A8, az Opel Insignia, a Peugeot 3008/5008, a Dacia Duster és a Renault Mégane tartozott, amelyeket persze vadonatúj modellekként prezentálnak. Az olasz autóipar nehéz helyzetére utalhat, hogy a Fiat-csoporttól (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Jeep, Ferrari, Maserati) mindössze egy Alfa Giulietta ráncfelvarrásra és a Ferrari 458 sportváltozatának (Speciale) bemutatójára futotta.

A szériaautók között a már említett BMW i3 mellett az i8 volt az egyik legfontosabb újdonság, ezek mellett eltörpült a 3-as kupé ás az harmadik generáció X5 érkezése. Hozzá kell szokni, hogy lassan már minden sportautó kap egy nagy akkumulátort és villanymotorokat is a benzinmotorja mellé, a virsligumis BMW i8 azonban a Porsche 918-assal ellentétben nem a teljesítményre, hanem a mindennapi használhatóságra és a takarékosságra lett kihegyezve. A Porsche csúcsmodelljéről már régóta tudni lehetett mindent, a Frankfurtban debütált, hatalmas érdeklődéssel körülvett szériaváltozat csak annyi újdonságot hozott a Goodwoodban már meghajtott prototípushoz képest, hogy nem voltak nagy rések a karosszériaelemi között, és rendes lámpákat tettek bele. Egy kis fricskát is odaszúrtak a porschések a Frankfurtból hiányzó McLarennek: itt jelentették be, hogy 6:57 perc alatt ért körbe az autó a Nürburgringen, a McLaren P1-esnek viszont eddig még nem sikerült áttörnie a korábban ígért, mágikus 7 perces határt.

Egy másik odaszúrás a csak hibrideket kiállító Toyota sajtótájékoztatóján hangzott el: „a legfontosabb Le Mans-i konkurensünktől aligha tud venni bárki dízel-hibridet (a versenyben győztes Audi R18 hajtásmódja – a szerk.), tőlünk viszont egyre többen tudnak és vesznek is benzines hibridet.” Persze komolyabb dolgok is elhangzottak a Toyota standon, egyik bejelentésük például fontos mérföldkő lesz a zéró emissziós autózás felé tartó úton és a hibridek fejlődésében. Elárulták ugyanis, hogy 2015-től Japán és az Egyesült Államok mellett Európában is megvásárolható lesz egy viszonylag elérhető árú hibrid szedán, amiben a belső égésű motort üzemanyagcella helyettesíti majd. Benzin helyett hidrogént kell majd tankolni bele, és a kipufogójából vízpára távozik majd. Novemberben, a Tokiói Autószalonon mutatják meg a tanulmányautót, ami vélhetően a következő Avensisen alapul majd. Jól jelzi a technikai fejlődést, hogy ennek tüzelőanyag-cellája fele akkora méretű és tömegű, de kétszer nagyobb teljesítményű, mint az öt éve bemutatott FCHV tanulmányban. A Toyota szerint jelenleg kb. 24 millió forintba kerülne egy ilyen autó, de ez az ár a technikai fejlődéssel egyre lejjebb megy majd. Véleményük szerint 2020-ra már tömegesen lehet majd értékesíteni az üzemanyagcellás hibrideket, mivel a fő komponensek gyártása egyre olcsóbbá válik.

-

Frankfurtban a legtöbb, pár hónapon belül megvásárolható újdonságot a már eleve túlzsúfolt alsó-középkategóriában mutatták be a gyártók. Ide tartozott az új építőkészletre épülő, kívül konzervatív, belül merész Peugeot 308, a robotzsaru-arcú Citroën C4 Picasso, a Skoda Rapid csapott hátú változata (Sportback), a Mercedes A-osztályra épülő szabadidő-autó, a GLA, a nyújtott orrú Mazda3, a lifestyle modellnek szánt Kia Soul és a praktikus Honda Civic és Seat Leon kombi is.  Magyar szempontból a győri gyártású A3 Cabrio is fontos modell, no meg az A3-as konnektoros hibrid változata, az e-Tron. A Volkswagen totális elektromos autó offenzívát indított, az új Golf mellett az Up! miniből is elkészítették a kipufogó nélküli verziót, a sportosabb vásárlóknak pedig minden idők legerősebb széria Golfját, a 300 lóerős R-t hozták el.

A szériaközeli tanulmányok közül hiányoltuk a már képeken látott, az új Mini generációt előre vetítő Visiont és a BMW M4-est, itt volt viszont az egykori Volkswagen Golf Plus utódjának szánt Sportvan. Az egyterű Golf a könnyen variálható MQB építőkészletnek hála jóval szélesebb és magasabb a normál ötajtósnál, vezetőülése hat centivel van magasabban, a csomagtere pedig alapból 500 literes. Magyar szempontból a kimondottan látványos városi terepjáró, a majd teljesen egyénre szabható külsejű Suzuki iV.4 a legfontosabb tanulmány, mivel ezt két év múlva Esztergomban fogják gyártani. A lehengerlően egyszerű és elegáns Citroën C-Cactus már egy évvel korábban ott lesz a szalonokban, a gyáriak szerint a C4 szabadidő-autós testvére nagyon hasonlít majd a kiállított fehér autóhoz, csak lesznek ablakai, B-oszlopai és hagyományos kilincsei, viszont a légpárnákkal védett ajtók megmaradnak. A Mercedes-A-osztály technikájára épülő, 2015-ben érkező Infiniti Q30 kompaktnak nagyon fontos szerepe lesz a márka életében, a feladata ugyanis az, hogy jelenősen növelje a mifelénk leginkább csak a Red Bull csapat támogatójaként ismert Infiniti eladásait és ismertségét Európában.

A Jaguar első szabadidő-autója, a C-X17 megmutatta, hogy manapság minden hagyományt felrúgnak az autógyártók, ha az eladások növeléséről van szó. Már a brit prémiummárka sem engedheti meg magának, hogy az egyre nagyobb SUV-piacon ne legyen egyetlen modelljük sem, így biztosak lehetünk benne, hogy pár éven belül szériamodell lesz az Audi Q5 és a BMW X3 ellenfelének szánt C-X17-ből. A kék szabadidő-autóval ráadásul azt is meg tudták mutatni, hogy az új alumínium padlólemezük, amelyre a jövőben minden modelljük, így az új kis szedán is épül majd, milyen jól variálható. A Mercedes nagy meglepetést okozott a lenyűgöző S-osztályos kupéval, mivel nem lehet felismerni rajta a manapság a világ legjobb autójának tartott S-osztály vonalait, holott a lemezek alatt azonos technika lapul. A Ford S-Max Concept az ovális márka egyik legnagyobb sikermodelljének az utódát vetíti előre, a hétüléses kocsi a forma alapján megmarad az egyetlen sportos buszlimuzinnak a piacon, amikor 2015-ben gyártani kezdik. Sportosságot nem, luxust és kényelmet viszont minden mennyiségben kínál majd a Renault Espace új nemzedéke, amelyet Initiale Paris néven lepleztek le. Fontos még megemlíteni a Smart Fourjoyt, ami azt bizonyítja, hogy az első kudarc után a Mercedes kisautó-márkája ismét megpróbálkozik egy négyszemélyes autóval, a tanulmány alapformája vélhetően már alig fog változni, csak kap majd ajtókat.

Voltak még olyan tanulmányok is, melyeket aligha fognak gyártani, inkább csak az adott gyártó formai és technikai elképzeléseit mutatták meg a jövő járművéről. A 700 lóerős Audi Sport Quattro és a szögletesen elegáns Volvo Coupé Concept volt a kategória két legjelentősebb képviselője, a Lexus viszont kissé túllőtt a célon, mivel az LF-NX szabadidő-autó tanulmány talán túl agresszívra sikerült. Talán a legszebb tanulmányt az Opelnél lehetett látni, a szárnyas ajtós Monza sikeresen terelte el a figyelmet arról, hogy a régóta várt új Corsa helyett csak az új lámpákkal ellátott Insigniát és az emelt terepkombi változatát hozták el a közeli Rüsselsheimből.

Ajánlott tartalom

A GTKB Ganz fejleszti buszgyártási képességét

A GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. fejleszti buszgyártási képességét, egyebek közt új innovatív vezérlőrendszert hoz létre a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Plusz forrás felhasználásával - közölte a társaság az MTI-vel.