A napenergiáé a jövő – mit hoznak ki belőle a cégek?

A napenergia piaca gyorsabban növekszik, mint valaha, de a jövedelmezősége már nem annyira. A kulcs, hogy a szereplők javítsanak a beruházási és működési hatékonyságon – áll a McKinsey tanulmányában.

Az Egyesült Államok és Kína is tavaly rekordot döntött a 7,5 és 15 gigawattnyi napelem telepítésével. Idén a világ összesen 66 gigawatt kapacitású napelemet fog telepíteni. 2015-ben a befektetők 161 milliárd dollárt öntöttek a napenergiába, ez volt eddig a legnagyobb befektetés egyetlen energiaforrásba. Kínában például 46 gigawattnyi napelemet telepítettek, többet mint bárhol máshol. India 2020-ra 100 gigawatt kapacitású napelem telepítését célozta meg. A napsütötte Közel-Keleten pedig a befektetések a 2010-es 160 millió dollárhoz képest 3,5 milliárdra emelkedtek.

Mindenkinek jó befektetés
A világ egyre több naperőművet épít, mert egyre olcsóbb lesz a finanszírozása. 2009 óta a napelemek beépítési költségei 70 százalékkal estek. A szabályozási intézkedések továbbra is támogatják a napenergia terjedését. Számos multi befizet a napenergiára, nem csak azért, hogy a zöldenergiát támogassa, hanem hogy csökkentse költségeit, és hogy diverzifikálja ellátó forrásait. Figyelembe véve a trendeket, esélyes, hogy 2-3000 gigawattnyi napenergiát fognak telepíteni 2025-re, ez majdnem a fele a világban most működő napelemeknek. Természetesen a napenergia nem tudja önmagában megtermelni a szükséges villamos energiát, mert a nap nem süt mindig.

Két kihívás
Habár a jövő világos, a napenergiával foglalkozó cégek küszködnek. A downstream szolgáltatóknak, vagyis akik a napelemeket fejlesztik és építik, növekedniük kellett volna, és nagyobb szeletet kihasítani a piacból, ehelyett a profitszerzéssel bajlódnak. A makrotényezők is szerepet játszanak. Az alacsony olaj- és gázárak próbára teszik a napenergia versenyhelyzetét. Ennek ellenére a növekedés és a profit lehetősége ott van valahol. Hogy a cégek túléljék a jelenlegi piaci körülményeket, két kihívást kell leküzdeniük.

Hogy maradjanak versenybe?
Ahogy egyre több cég tör be a piacra, a verseny fokozódik, és a nyereség osztódik. A napenergia-ipar relatív fiatal, ezért az építési költségek igen eltérőek. Ahhoz, hogy valaki versenybe tudjon maradni, le kell szorítania a telepítés költségeit, így nagyobb szeletet tudna kihasítani a piacból. Ehhez a rendszer tervezésével és kivitelezésével is foglalkoznia kell.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Csökkent a gázfogyasztás a fűtési szezonban

Sem állami, sem önkormányzati szinten nem volt szükség a gázfogyasztást korlátozó intézkedésekre az elmúlt télen - közölte az Energiaügyi Minisztérium kommunikációs főosztálya vasárnap az MTI-vel annak apropóján, hogy április közepén véget ért a hivatalos fűtési szezon. A tájékoztatás szerint a nagyarányú megtakarítást hozó előző fűtési szezonhoz képest több mint negyedmilliárd köbméterrel, 4,3 százalékkal volt alacsonyabb a gázfelhasználás.