A CNG megtérülése gépjárműtulajdonosoknak

Számításainkat a 2013-as árváltozásokkal frissítettük 2013. február 16-án

Sokan érdeklődnek, hogy a CNG megtérülésének kiszámításához adjunk nekik némi támpontot, adatokat. A következő példákban egy Skoda Octavia gépkocsi üzemeltetési költségeit vizsgáljuk meg, összehasonlítva a dízel és a CNG változatot, írja a cngport.hu.

A CNG átépítés költségei

Mivel a világon futó CNG-s autók többsége (mintegy 80-90%-a) átépített, és csak 10-20% a gyári CNG-s kialakítású, így a példában mi is ezt fogjuk vizsgálni.

Ez az arány ugyanakkor Európában lényegesen eltér ettől: itt magasabb az aránya a gyári CNG-s autóknak, köszönhetően főként a Fiat és a Volkswagen több évtizede folyó kitartó fejlesztéseinek és az utakon futó több százezer, eleve CNG-vel megvásárolt autónak. A használt piacon vagy akár újonnan vásárolt gyári CNG-s autók ára általában nem magasabb, mint a dízel változatoké.

Vizsgálatunk tárgya most kizárólag az anyagiakra koncentrál: a CNG-s autózás műszaki kérdéseiről szóló írásunkat megtalálja a Tudástárban.

Egy ilyen jellegű átépítés kb. 400.000 Ft, azaz duplája az LPG-s átalakításnak. Ezt a tényt rögtön le kell szögeznünk az elején, mert sokmindent előre meghatároz: például azt, hogy annak éri meg átalakítani az autóját, aki sokat jár vele.

Az időszakos karbantartási költségeket (tartály 5 évenkénti átvizsgálása, gázrendszer karbantartása) az egyszerűség kedvéért a dízel üzemeltetéssel egyenlőnek tekintjük, hiszen itt például nincsenek drága porlasztócsúcsok, kettőstömegű lendkerék, nehezen és drágán javítható adagoló vagy turbófeltöltő – habár ez utóbbi egyre gyakoribb a benzines autókon is.

Mennyit fogyaszt?

A legfontosabb adat a megtérülés kiszámításakor a felhasznált üzemanyag ára és mennyisége. A mennyiségeket illetően nagyon egyszerű a dolgunk, egy szerencsés egybeesésnek köszönhetően: ugyanakkora teljesítményű motor ugyanabban a karosszériában körülbelül ugyanannyi liter gázolajat fogyaszt, mint ahány kg CNG-t a földgázos változat.

Tehát ha a dízellel 6 litert fogyasztottunk 100 kilométeren, akkor a CNG-s autóval 6 kg CNG-t számolhatunk.

Lehetnek kisebb eltérések persze, 5-10% is akár, de inkább a CNG javára.
(Megjegyzés: a CNG-s fogyasztást általában kilogrammban számítjuk, és nem köbméterben. Egy köbméter földgáz kb. 0,7 kilogramm súlyú, 1 kilogramm földgáz pedig kb. 1,42 köbméter)

Mennyi a CNG ára?
A CNG átlagára Nyugat-Európában 1 EUR / kg. Ez nagyon könnyen ellenőrizhető ezen a nagyszerű ár-térképen:

http://www.cngprices.com

Főként Németországot és Olaszországot érdemes megnézni, mivel mindkét országban 700-nál is több CNG kút üzemel.

Magyarországon még kevés a töltőállomás, így nem nehéz felsorolni a konkrét árakat:

CNG árak Magyarországon 2013. februárjában
Szeged 290 Ft / kg
Győr 320 Ft / kg
Budapest 345 Ft / kg
Nyugat-Európai átlagár 290 Ft / kg
Saját előállítású CNG, saját kútról 230 Ft / kg

A magyarországi töltőállomásokat bemutató térképünket itt találja

Megtérülési számítások
Végül pedig következzenek a megtérülési számítások, a különböző üzemanyag-árakkal számítva. A cél, hogy megállapítsuk, hogy a 400.000 Ft-os átalakítási költség hány kilométer után térül meg.

Az összehasonlítás alapja a gázolaj, mivel a sokat autózók döntő többsége gázolajat használ, és nem benzint.

(Feltűnhet az olvasónak, hogy miért a dízel gépjárművekkel hasonlítjuk össze a CNG-seket, holott a dízelek nem is alakíthatóak át CNG üzeműre. A CNG-t a benzines üzemmel összemérve még nagyobb megtakarítás jelentkezne, azonban ez félrevezető lehet: aki évi 30-40.000 kilométert autózik, azoknak 90%-a jelenleg gázolajjal jár. Sokkal életszerűbb, hogy a dízel gépkocsi leváltására benzines autót vásárolnak, és azt alakíttaják át CNG üzeműre rögtön a vásárlást követően)

Az alábbi számításban a gázolaj árát 430 Ft-nak tekintettük (itt olvashatja elemzésünket az üzemanyagárak alakulásáról), a fogyasztást pedig 6 liternek illetve 6 kilogrammnak 100 kilométerre vetítve:

Megtérülési számítások: hány kilométer után térül meg az átalakítás?
Ha Szegeden tankolunk:
400.000 / (430-290) * 100 / 6 48.000 km
Ha Győrben tankolunk:
400.000 / (430-320) * 100 / 6 61.000 km
Ha Budapesten tankolunk:
400.000 / (430-345) * 100 / 6 78.000 km
Ha a nyugat-európai átlagáron tankolunk:
400.000 / (430-290) * 100 / 6 48.000 km
Ha saját töltőállomásról tankolunk:
400.000 / (430-230) * 100 / 6 33.000 km

Összefoglalás
Ebből az is következik, hogy annak éri meg átépíteni autóját, aki sokat jár vele. Évi 10.000 kilométeres futásteljesítmény esetén valószínűleg nem térül meg a beruházás ésszerűen, míg évi 30-40.000 kilométeres futásteljesítménynél nem is kétséges a megtérülés.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.