Kezdőlap / Technológiák / Zöld autó / CNG-LPG-LNG / 7000 elektromos töltőállomást akar Magyarországon az EU
Tudj meg többet: CNG-LPG-LNG

7000 elektromos töltőállomást akar Magyarországon az EU

7000 db elektromos töltőállomás kialakítását javasolja Magyarországnak az Európai Bizottság. A testület csütörtökön fogadta el a tiszta üzemanyagok elterjesztéséről szóló stratégiáját, amelyben tagállamokra lebontott, kötelező érvényű célszámokat javasol a „zöld” járművek” üzemeltetését segítő infrastruktúra kiépítésére.

Az Európai Bizottság javaslata szerint Magyarországnak 2020-ra már legalább 7000 elektromos töltőállomással kellene rendelkeznie, azaz olyan „kúttal”, amelyből az elektromos autók és további elektromos elven működő járműveket lehetne feltölteni. A testület ajánlása része annak a stratégiának, amelyet csütörtökön fogadott el az Európai Bizottság, és amelynek célja a tiszta üzemanyagok tömeges elterjesztése az Európai Unióban. A Bizottság három dokumentumot fogadott el csütörtökön: egy irányelv-tervezetet, amely az ezzel kapcsolatos infrastruktúra és szabványok kiépítéséne szabályait fektetné le; egy közleményt az alternatív üzemanyagok európai stratégiájáról; valamint egy cselekvési tervet a cseppfolyós földgáz használhatóságáról a hajózási szektorban. A közlekedésért felelős uniós biztos szerint a csomag célja a tiszta üzemanyagokkal kapcsolatos ördögi kör megszüntetése. „Kevés a töltőállomás, mert nincs elegendő elektromos autó. Kevés elektromos autó van Európában, mert nincs rá kereslet. Az állampolgárok pedig nem vásárolnak ilyen autókat, mert drágák, és mert nincs elég töltőállomás.” – magyarázta Siim Kallas, aki szerint ezért kell megtörni a folyamatot a töltőállomások számának radikális növelésével. Felidézte, hogy az Egyesült Államok és Kína tervei szerint is 6 millió elektromos autó fog közlekedni az amerikai és kínai utakon 2020-ra.

Az irányelv tagállamokra lebontott, kötelező érvényű célszámokat tűzne ki arra vonatkozólag, hogy az uniós tagországoknak 2020-ra hány elektromos töltőállomással kelljen rendelkezniük. Magyarország kapcsán a 2011-es információk szerinti 7 töltőállomást kellene 7000-re bővíteni. (Valójában már több mint 20 ilyen működik az országban.) A Bizottság eltérő arányú emelkedést javasol a tagállamoknak. A töltőállomások számát tekintve rekorder Németországnak 1937-től 150 ezerre, az 1700 állomással rendelkező Hollandiának 32 ezerre, az 1356 állomással rendelkező Spanyolországnak pedig 82 ezerre kellene emelnie a töltőpontok számát 2020-ra. Szlovákiának 2011-ben 3 töltőállomása volt, a bizottsági tervek szerint 2020-ra 4000-ret kellene létesítenie. Csehországban már 23 ezer kutat építtetne meg Brüsszel a meglévő 23-hoz képest, Romániában pedig a meglévő egyetlen kút után további 10 ezret létesíttetne a Bizottság. Mindez csak javaslat, amire az Európai Parlamentnek és a tagállamokat tömörítő Tanácsnak is rá kell bólintania, akiknek lehetőségük lenne egyrészt a számok megváltoztatására, másrészt a kötelező jelleg eltörlésére is.

Siim Kallas szerint a cél az, hogy a töltőállomások száma elérjen egy olyan kritikus tömeget, ami után már megéri a gyártóknak olcsóbb autókat gyártani, és a fogyasztóknak is ilyen autót vásárolni. Az irányelv lefekteti egy olyan EU-szabvány szabályait is, amely lehetővé tenné, hogy minden országban egységes csatlakozójú autókat gyártsanak, és töltőállomásokat építsenek. Az elektromos autók mellett több másféle tiszta üzemű technológia elterjesztését is elősegítené a Bizottság: a hidrogénüzemű járművek kapcsán megállapította a Bizottság, hogy Németországban, Dániában és Olaszországban jelentős számú töltőállomás létezik, ezeket, valamint a jövőben épülőket, hálózatba kell kapcsolni egységes szabvány szerint. Jelenleg 14 uniós tagállamban tölthetik fel járműveiket a hidrogénautók tulajdonosai. A cseppfolyós (LNG) és a sűrített földgázzal (CNG) összefüggésben az Európai Bizottság azt javasolja, hogy 2020-ra a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) maghálózatához tartozó mind a 139 tengeri és belvízi kikötőben legyen LNG és CNG feltöltési lehetőség, ezeket a technológiákat ugyanis főként a hajózásban használják.
A cseppfolyós földgáznak a közúti szállításban is nagyobb szerepet szán Brüsszel. A javaslat szerint a jelenlegi 38 LNG-töltőállomást úgy kell bővíteni, hogy a TEN-T maghálózaton 400 kilométerenként legyen töltőállomás. CNG-töltőállomásokat pedig 150 kilométerenként szeretne az Európai Bizottság a személyautók számára, az EU útjain közlekedő személygépkocsik 0,5 százaléka (mintegy egymillió autó) már most is sűrített gázzal működik.

Ajánlott tartalom

Újabb elektromos jármű pályázat érkezik

Pályázatot írnak ki októberben elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlására, a keretösszeg 1 milliárd forint - jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

Nincs hozzászólás

  1. Már csak azt kellene kitalálni, mi a ménkűvel termelünk meg annyi áramot, ami a sok ezer elektromos autónak kell majd a sok ezer töltőállomáson…

  2. Az energia egy dolog. Ki fog 6-10 misit kiadni egy elektromos kocsiért?

  3. Mit akar az eu?
    A mi akaratunk:csendben kilépni.